Elementy gatunku gier akcji

Doskonałym gatunkiem gier dla wszystkich chłopców, którzy kiedyś marzyli o pracy w wojsku i byciu prawdziwym szpiegiem, jest gatunek o nazwie skradanki. Wszystko odbywa się w jednej, wielkiej tajemnicy, bo gracz musi koniecznie wypełnić swoją misję, ale nie ma prawa zostać wykryty przez wroga. Nikt nie może się dowiedzieć, że w ogóle była jakakolwiek misja i że była wykonywana. Zadanie nie jest wcale łatwe, bo w większości przypadków wszędzie czai się od przeciwników, których ciągle trzeba unikać, mało tego, jeszcze pamiętać o tym, że zadanie musi zostać wykonane. Pierwszą z gatunku składanek była gra o nazwie Castle Wolfenstein, a kolejną najbardziej znaną Metal Gear, który po dziś dzień odznacza się ogromną popularnością. Skradanki są pociągające, w głównej mierze dzięki tajemnicy, którą owiana jest atmosfera całej gry i poszczególnych rozgrywek. Przed graczem z reguły w każdej rundzie stoi określona misja, bardziej lub mniej trudna, którą musi on wykonać, a po drodze poszczególne zadania. Ciągle trzeba być spostrzegawczym i uważać, czy nikt nie czai się w pobliżu, bo misja ma być tajna, nikt nie może wiedzieć, że w ogóle jest wykonywana. A wrogowie czają się wszędzie i widać ich w najmniej odpowiednich i najbardziej zaskakujących momentach. Okazuje się, że w pewnym momencie gry z gatunku skradanek przestały być produkowane, autorzy poprzestali na tych, które były już na rynku. Jednakże w ostatnich czasach skradanki znowu wróciły nie tylko do łask, ale także do gry, urozmaicone o nowe zadania, nowe rodzaje broni, ale także o nowych wrogów, na których jeszcze bardziej trzeba uważać. W wielu grach możliwe do zastosowania są przeróżne rodzaje skradania się gracza. Najczęściej jest to skuteczne chowanie się od wrogów, ale czasami także przebieranie się za nich, czyli trudna sztuka kamuflażu, ale najczęściej skuteczna. Wybór należy do gracza. W niektórych grach możliwe jest również używanie przemocy, chociaż nie zawsze jest to bezpieczne, ponieważ istnieje ryzyko, że wystawi się na widok innym przeciwnikom, a wtedy sytuacja zaczyna się już robić mocno skomplikowana. Po jakimś czasie, w nowszych grach, możliwe też było ukrywanie się w poszczególnych cieniach na planszy.