Opcje występujące w grach komputerowych

Każda gra charakteryzuje się tym, że posiada opcje. Jest to rozwiązanie pozwalające na dokonanie pewnych manewrów w grze. Dzięki nim możemy wybrać jakość grafiki, wpłynąć na kontrast obrazu i jego rozdzielczość, rozjaśnić lub przyciemnić tło, zmienić sterowanie w grze, a nawet wpłynąć na dźwięk. Niektóre gry posiadają też możliwość wybrania wersji językowej. Czasem występuje ona w wersji tekstowej, a czasem wykorzystuje lektora,w zależności od tego, czy w danej grze była taka możliwość przewidziana. Niemal każdy taki produkt dysponuje dwiema podstawowymi opcjami. Pierwszą jest wybór stopnia trudności. Przeważnie jest to trzystopniowy tryb, czyli: stopień trudności niski, średni i wysoki, ale zdarza się, że tych stopni jest więcej. Drugim takim podstawowym wariantem, który jednak ustalamy już w grze, jest system zapisu bieżącej misji. Poprzez zapisanie aktualnego stanu gry, lub jego rozdziału, w momencie zginięcia, lub niepowodzenia misji, rozgrywkę zaczynamy od momentu, w którym zapisaliśmy grę, a nie przykładowo od początku. Wtedy wystarczy wczytać dany czas gry, w miejscu, gdzie została ona zapamiętana. Często stosowany jest też autozapis, co polega na tym, że gra w pewnych momentach, bez udziału gracza zapisuje wszystkie dane. Czasami występuje to samoistnie, a niekiedy trzeba ustawić funkcję automatycznego zapisu przed rozpoczęciem gry. Wcześniejsze gry nie posiadały opcji zapisu, przez co po przegraniu, wszystko zaczynało się od początku.